torsdag 29 september 2011

Rose Cupcakes!

Hallå! Kom på att jag glömt lägga upp inlägget om cupcakesen
jag gjorde till min klass i fredag. Det blev
chokladmuffins med chokladbitar och whipped cream cheese
frosting. Dom blev väldigt uppskattade av
klass kamraterna :D


Chokladmuffins 30 stycken:
300 g smör
5 dl mjöl
6 dl socker
3 dl hett vatten
4 ägg
4 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
200 g blockchoklad

Gör såhär:
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Smält smöret och häll i.
Rör om ordentligt. Koka vattnet och vispa i. Tillsätt sist
äggen ett i taget. Blanda tills smeten är klumpfri.
Häll upp lite mindre än 2/3 smet i muffinsformarna och hacka chokladen.
Fördela chokladbitarna i mufiinsarna och grädda i 200 grader,
15 minuter (Det ska inte fastna något på tandpetaren)

Whipped cream cheese frosting:
400 g philadelphiaost
6 dl grädde
5 dl florsocker
ev. färg och smaksättning

Gör såhär:
Vispa osten och häll i florsockret lite i taget.
Tillsätt grädden och ev. färg och/eller smak och vispa den fluffig och så den är fast nog
att spritsa. Jag hade i blå färg och päron essence, mums! :D
Fyll en sprits och spritsa på muffinsen när dom kallnat helt.
Dekorera med valfri dekoration.



När jag tog bilderna kom dom direkt från frysen men det syns kanske
inte så mycket :)

Jag provade min nya rostyll den här gången och jag tyckte dom såg
så fina ut, om jag får säga det själv ;) Mina kompisar också!

Ha det bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar